WULANG
WANITA ING
SERAT WIWAHA
AJI RESI PRANAWAKENYA
Serat
Wiwaha Aji Resi Pranawakenya kalebu salah sawijining naskah kang kasimpen ana
ing Museum Sana Budaya Yogyakarta, kanthi nomer koleksi SK 39a. Naskah kang awujud
tembang macapat iki, nduweni ukuran teks 29 x 16,3 cm. Yen dibagi miturut pupuh (kumpulan baid tembang), ana 27 pupuh lan
527 baid. Naskah iki kalebu narik
kawigaten, amarga tulisan Jawane rapi, tumata lan uga akeh gambar-gambar nganggo
potlot lan prada (werna kuning emas)
kang durung mesthi ana ing naskah liyane. Kejaba gambar kang nerangake
irah-irahan, ana gambar lambang 4 werna napsu manungsa, yaiku aluamah, amarah, supiyah lan mutmainah
sarta gambar-gambar kanggo tandha ganti pupuh tembang.
Gambar
napsu aluamah amarah supiyah mutmainah Gambar keterangan irah-irahan /judul
Pangripta
Ing
kaca 1, ana seratan ‘Anggitan Dalem
ingkang Sinuhun Kanjeng Susuhunan Paku Buwana ingkang kaping IV’. Banjur
ing pada 1 lan 2 pupuh kapisan sinebut yen Pakubuwana IV iku minangka raja
agung ing Surakarta kang pinercaya kalokane. Saka andharan ing dhuwur, durung
bisa dimangerteni yen Serat Aji Resi
Pranawakenya iki pancen anggitane PB IV, amarga manut rasa pangrasa ing
masyarakat Jawa, ora lumrah yen ngalem pribadhine dhewe.
Taun
Panulisan
Taun
anggone nyerat katulis ing pupuh XIII (Kinanthi) baid 19 : “Respati Pon ping salikur/ mukaram wukuning ringgit/ jimawal ing mangsa
astha/ windu adi kang lumaris/ sangkalanira rinipta/ tata mulung ngesthi aji/
Saka
pratelan iku, bisa dimangerteni yen naskah Serat Wiwaha Aji Resi Pranawakenya
diserat ing dina Kemis Pon, tanggal 21 wulan Muharam, wuku Ringgit, taun
Jimawal, mangsa astha (kawolu), ing taun 1805.
Basa
kang tinulis
Senajan
mawa basa Jawa anyar, akeh tembung-tembung ing naskah iki migunakake tembung
serapan saka basa Arab, kayata: ‘bisemilah,
koroan/kur’an, allah, istifar, dhikir lan liya-liyane. Mula, akeh tinemu
aksara rekan ana ing serat iki, uga mratandhani yen naskah Serat Aji
Pranawakenya iki kalebu naskah piwulang Islam.
Wulang
wanita
Saben naskah tinggalane leluhur iku yen disinau
kanthi permati bakal dimangerteni piwulang kang kaemot ing njerone. Semono uga
ing serat Resi Pranawakenya iki, kalebu serat piwulang amarga isine kang ngemot
piwulang werna-werna, saka piwulang tumrap pangarsa, dwija (guru), lan uga
wulang wanita kaya kang kacetha ing
irah-irahan tulisan iki. Kang bakal
diandharake ing kene yaiku wulang wanita, tumrap wanita kang wis kagungan
garwa. Piwulang kang kaemot, yaiku:
1.
Nindakake catur warna, yaiku:
a.
Setya marang garwa
Wanita kang wis kagungan garwa kudu
setya lahir tuwin batin sarta bisa nampa kepiye wae kahanane garwane. Aja
nganti mangro tingal (tresna marang priya liya), sanajan luwih bagus
sakabehane.
‘
ing tegese mantep temen nenggih, aywa kongsi darbe mangro tingal, ciptaa sawiji
wae, nadyan garwanireku, picak jompo ywa pisan wani, mring kang karsaning
priya, lan aja angrengkuh, lawan aja pisan-pisan darbe cipta marang priya
ingkang sigit, sorna garwanira’
(pupuh I:15)
b.
Mituhu marang garwa
Wanita kudu bisa mituhu lan nindakake
dhawuhe garwa kanthi ikhlas, yen dhawuh iku ora nerak aturan masyarakat lan
agama.
‘saprentahe
aja ngowahi, abot entheng nalar, ywa kewran ing kewuh, kang titi gemi ing
karya, lamun buwang den terang marang laki, ing nalar away nunjang’ (pupuh
I: 20)
c.
Ngedohi zina
‘ping
telune ywa wani, sedheng lan bandrek jinah, kikip lan nyalingkuh, kang mantep
temen ing priya’ (pupuh I: 16)
d.
Tansah mantep lahir batin
Garwa bisa dikerata basa sigaraning nyawa, kang ateges yen ana salah siji kang
lara, sijine uga melu ngrasakake lara. Wanita kang wis duwe garwa kudu bisa
mantep lan ora kuwatir marang garwane. Luwih apik bebarengan ngupadi supaya
bale wismane bisa jejeg lahir lan batin.
‘ping
pat sira ywa kuwatir, mengku prajaning priya’ (pupuh 1:16)
Kejaba nindakake 4
prakara kang kasebut ing catur werna iku, ing serat iki uga diwulangake kepiye
carane supaya wanita bisa luwih ditresnani garwa kakunge, yaiku kudu bisa katon
sumeh lan nengsemake, sabar lan tumindak becik marang sapa wae. Kanggo menehi
tuladha para wanita kang ngabekti marang garwane, pangripta maringi tuladha
paraga saka crita wayang.
1.
Dewi
Citrawati kang setya marang garwane Prabu Arjunasasrabahu
Dewi
Citrawati kang titisan saka Dewi Sri dipundhut garwa dening Prabu
Arjunasasrabahu lan diboyong menyang Maespati. Rahwana kang tansah ngupadi
titisan Dewi Sri banjur rekadaya supaya bisa nggarwa Dewi Citrawati. Sawise
ngalahake Bambang Sumantri utusane Prabu Arjunasasrabahu, Rahwana nggawe
pawarta yen sang prabu uga seda. Dewi Citrawati kang miring pawarta palsu iku
banjur nedya pejah salira. Nanging
banjur bisa diusadani dening garwane amarga durung tinakdir seda.
2.
Dewi
Sinta kang setya marang Prabu Rama
Kaya
Dewi Citrawati kang digandrungi Rahwana, Dewi Sinta uga kalebu salah sawijining
putri kang dioyak-oyak Rahwana. Sawise kasil didhusta menyang Alengka (kratone
Rahwana), Dewi Sinta direh-reh kanthi dipameri mas inten barleyan kang
gumebyar. Ananging Sinta ora kapilut lan tansah setya marang garwane Prabu Rama.
3.
Wara
Sumbadra kang setya marang Arjuna
Nalika
nedya dirudapeksa dening Burisrawa, Dewi Wara Sumbadra puguh ora menehake
kasuciane, kang njalari patine. Sanajan layone wis dilarung, ananging bisa
diuripake maneh dening Raden Antasena, putrane Raden Werkudara (kangmase
Arjuna).
Sawise diandharake paraga wayang
kang setya marang garwane, pangripta serat iki uga menehi tuladha paraga wayang
kang ora mituhu marang kakunge, yaiku Banowati
garwane Prabu Suyudana. Ananging, Banowati kabacut tresna marang Arjuna
kang bagus iku. Batinne mangro tingal
marang Arjuna. Sawise perang Baratayuda lan Prabu Suyudana seda, Banowati
banjur bisa dadi garwane Arjuna, ananging ora suwe. Tumindake Banowati njalari
Kartamarma lan Aswatama nesu, banjur gawe cara patine Banowati. Pungkasane Dewi
Banowati seda nalika sare,
Ing perangan pungkasan piwulang
wanita kang diandharake serat iki uga menehi kawruh marang garwa kakung bab
kuwajiban kang kudu ditindakake minangka pangarsa keluwarga, yaiku:
1.
Nyukupi sakabehane kapreluan garwa
(kaluwarga)
2.
Mulang wuruk bab kabecikan marang
garwa estri
3.
Manunggal ing rasa lan pangrasa marang
garwa estri
Saka andharan ing
dhuwur, bisa digawe dudutan yen piwulang ing Serat Wiwaha Aji Resi Pranawakenya mligine bab wulang wanita iki
pancen trep karo isining ajaran Islam. Garwa estri kudu setya lan mituhu
dhateng garwa kakung sauger ora nalisir saka kautaman. Semono uga garwa kakung
ora kena sawiyah-wiyah marang sing estri, amarga kalorone iku wis dadi siji.
Yen ana salah siji sing ora nuhoni apa kang dadi kewajibane, bakal ora nemu
katentreman lan kabagyan kaya ancas kang digadhang-gadhang.
(kapacak ing Majalah Djaka Lodang No. 47, 25/04/2015)
Halo Mbak. Mohon perhatian, sudi kiranya kirim pdf skripsi anda berjudul "Wulang Wanita dalam Sĕrat Wiwaha Aji Resi
BalasHapusPranawakenya" kepada saya di t.behrend@auckland.ac.nz. Saya pernah membuka-buka naskah yg diteliti, tetapi tidak sempat mendalaminya. Semoga dgn bantuan skripsi Anda akan menjadi lebih maklam. Terima kasih sebelumnya.
Maaf baru membaca komentar anda. Tapi mohon maaf saya hanya punya hardcopinya karena file nya hilang. Terimakasih
HapusTerima kasih tanggapannya. Sayang sekali filenya hilang. Saya juga pernah mengalami kecelakaan yang sama -- tetapi masa sebelum desktop dan pra-disk kecil. Filenya ada di pita besar yg hanya dapat dibaca oleh mainfraim. Celaka.
BalasHapusSiip...
BalasHapusAyo nulis lg
BalasHapusSenang sekali bisa sharing dengan anda, bapak T. Behrend, pemerhati naskah-naskah Jawa. Terima kasih tanggapannya..
BalasHapusBlog yang memberi ilmu😀😀😁😁
BalasHapusMohon maaf Mbak, apakah boleh bertanya, nggih. Untuk yg sudah diteliti panjenengan itu mulai pupuh berapa sampai berapa nggih? Karena saya ada rencana untuk meneliti naskah ini juga. Matur nuwun.
BalasHapusMaaf sy baru baca komentar anda. Yg sy teliti hanya bab yg membahas wulang wanita saja. Tapi utk translitnya semua naskah, termasuk mambandingkannya dg 2 naskah seri yg lain. Terima kasih kunjungannya..
Hapus